Uppdatering, progesteron, östrogen och kost

Godmorgon mina vänner!

6 dagar efter ägglossning. I mitt liv mäts tiden i cykeldagar. Kring den här tiden borde progesteronet vara som högst och sen börjar det dala, om man inte blir gravid, och så kommer mensen. Jag har förvånansvärt lite pms vilket jag hoppas betyder att balansen mellan östrogen och progesteron börjar bli bättre. Smörjer mig med progesteronkräm varje morgon och kväll.



Idag är Peter ledig så vi ska försöka ta vara på tiden och umgås lite. Handla och hämta en bok på biblioteket ska vi också göra. Kanske baka saffransbullar? Mys!

Jag tänker mycket på kost just nu. Undviker socker, rött kött, gluten och käkar mycket fisk, skaldjur, grönsaker och fågel. Tanken är att kombinera antiinflammatorisk mat med mat som inte innehåller massa östrogen. Rött kött och tex soja innehåller massor, fast i sojans fall är det fytoöstrogener vilket inte är de östrogener vi naturligt har men som har ungefär samma effekt. Det är en hel djungel och om jag skulle gå all in skulle ätstörningarna återkomma omedelbums, men lite bättre är bättre än superdåligt.


Gillar

Kommentarer

Ida
Ida,
Vill bara säga att kosten har liten betydelse eller ingen alls (enligt personer som gjort ivf och läkare mm) Lägg fokus på annat än att kontrollera kosten är mitt tips men förstår du vill göra ALLT du kan❤onlyonewaytogo.blogg.se
BellEveTherese
BellEveTherese,
Kosten har oerhörd betydelse när man har endometrios och hormonell obalans, vilket jag har (båda delarna gör chansen mindre för att ägg ska fästa och hormonell obalans kan ge få och/eller sämre ägg). För mig är kosten alltså bland det viktigaste att fokusera på 😊❤️. nouw.com/bellevetherese
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229